fredag 14 februari 2014

Hjärtan

Det är alla hjärtans dag. Och det kan vara fint, om man tar det lite lagom. Jag har fått fina saker idag. Sådana som det ligger tanke bakom. Och tid. Och kärlek. Jag gillar det och blir glad. Men. Det finns andra hjärtan också som jag tänker extra på idag.
Det är februari, den månad då man uppmärksammar alla barnhjärtan lite extra. I Sverige föds tre barn om dagen med hjärtfel. Det är ganska många. En del märker av det, andra inte. Oavsett är det forskning värd att uppmärksammas.

För snart fem år sedan, under midsommarhelgen, låg jag på sjukhus. Bredvid mig fanns en pojke som nyligen blivit förlöst. Vi, treåringen, pappan och jag, var de allra lyckligaste. Allt var bra och jag ville åka hem. Av någon anledning blev jag rådd att stanna kvar. Ni vet känslan, när man vet att något är fel, men är för osäker/ trött/ känslostormad för att ifrågasätta. Så var det. Jag och lillskrutt stannade. 

När jag dagen efter fick reda på att det fanns ett blåsljud, brast allt. För mig, för pappan och flera andra runt omkring. Hjärtat är hjärtat. Det ska fungera, annars...

I vårt fall gick det bra. Det blåsljud som finns, är kvar men de kallar det skönhetsfel. Det kommer förmodligen aldrig märkas, men det finns där. 
För andra blir det där annars..., på riktigt. Ingen är säker på orsakerna till felen, men man forskar. 

Ge gärna omtanke till de i din närhet, det betyder inte att man behöver glömma hjärtebarnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar