söndag 5 augusti 2012

Sommarläsning

Tre böcker nu då.

Sommarhuset av Anna Fredriksson
Jag började läsa den här när vi kommit fram till lägenheten i Spanien. Det var tungt. Den var för jobbig att läsa där en stund. Jag lade undan den och tog en annan emellan.

Jenny S av Denise Rudberg
Hittade den i hyllan där vi bodde och läste den tidiga morgnar när jag vaknade halvsex och resten av familjen sov till nio. Enkelt språk, lagom glammiga miljöer, enkla lösningar. Som en novell ur Mitt livs novell, fast längre. Precis lagom för en stressad reshjärna.

Efter det gick jag tillbaka till Sommarhuset. Fastnade och läste ut den. Sorgligt men hoppfullt. Jag tyckte om den och inser att bilder från den dyker upp lite då och då.

Någonstans inom oss av Kajsa Ingmarsson läste jag ut häromdagen. Det är en fin historia men jag lyckas aldrig känna något för karaktärerna. Ändå gillar jag den. Lite för många bihistorier bara.

Och nu vacklar jag som vanligt. Har alldeles för många att välja på. Eller, för många har jag såklart inte, bara fler än jag kan välja mellan.

2 kommentarer:

  1. Så bra att du skriver om Denise Rudberg, inser att jag gjort ett riktigt val som inte läst något av henne, Mitt Livs Novell gilade jag aldrig. Och Kajsa Ingmansson, jag brukar inte heller få någon känsla för hennes karaktärer, så de böckerna blir jag oftast besviken på. Anna Fredriksson har jag aldrig läst, men det låter som en bok jag inte skulle orka med, jag vill ha tempo och action...

    SvaraRadera
  2. Hej du - kan inte låta bli (även om jag inte vet om du håller med): Jag tycker Rudberg skriver bedrövligt dåligt! Riktigt skämsdåligt. På så många sätt! Dessutom, och nu blir det nog som att svära i kyrkan, så tycker jag inte Ingmarssons böcker är särskilt bra heller. Inte de två och en halv böcker jag försökt ta mig igenom i alla fall..

    kram

    SvaraRadera