måndag 15 juni 2015

Böcker jag läst under våren

För inte så länge sedan gick jag med i Goodreads för att komma ihåg vad jag läst. Där satte jag som mål att läsa tjugo böcker under året, ett mål som kändes rimligt. Jag har, under våren, läst 16 så målet var kanske lite lågt satt. Här är de jag läst med några kommentarer till. Vad de handlar om får ni googla.

Britt-Marie var här av Fredrik Backman
Jag var rädd att den här boken skulle vara för lik Ove, men det var ingen fara alls. Backman är en mästare på att beskriva människors tillkortakommanden, styrkor och liv.

Bed of roses av Nora Roberts
Lättläst underhållning som var precis så skön att läsa som jag behövde.

Äta kakan och ha den kvar av Kristin Emilsson
Även denna, som jag lyssnade på, var lätt att följa och hade en story som ingjöt hopp.

Dora Broder av Patrick Modiano
Inte min typ av bok. Jag lyssnade och tappade bort mig flera gånger. Kanske hade jag gillat den bättre i pappersform.

Stjärnlösa nätter av Arkan Asaad
En fruktansvärd historia väl värd att berättas. Stilen fick mig att tappa känslan men i efterhand tänker jag att jag ändå fick med mig en del. I sommar ska han sommarprata och det ska jag försöka lyssna på.

Under Vintergatans alla stjärnor av Camilla Davidsson
Söt liten historia om att hitta sig själv. 

The Duke and I av Julia Quinn
Otroligt rolig och smart skriven romance som jag läste ut fort. Det finns fler i serien och det är jag glad för.

Solviken av Annika Estassy
En bok jag började på för längesedan och inte lyssnade färdigt på. Nu gjorde jag det och även denna var lätt och trivsam.

SVJ av Roald Dahl
Nästan fusk. Jag har läst den massor av gånger men nu läste jag den högt för min dotter. Hon njöt lika mycket som jag.

Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker
Först tyckte jag den var otroligt fånigt skriven. Som en saga med löjliga formuleringar. Sedan hände något i mitt liv som fick mig att känna mig otroligt lycklig över livet och då tyckte jag hemskt mycket om den. Säger en del om hur viktigt det är att läsa rätt bok vid rätt tillfälle.

Harrys sång av Jeffrey Archer
En sluk-bok. Jag fastnade direkt och kommer fortsätta med resterande delar.

Doppler av Erlend Loe
Nja. Inte min typ. Först fnissade jag lite men sedan blev det lite för mycket.

Komma och gå av Taiye Selasi
Jag förstår storheten i den här boken. Kan verkligen sätta mig in i varför så många människor älskar och hyllar den. Själv tyckte jag den var för "rak" i handling ända till slutet där ketchupeffekten satte in. Ändå väl värd att läsas.

Avdelning 73 av Sofie Sarenbrant
Jag blev galen när jag lyssnat färdigt på den här. Varför kan ni själva få läsa för att förstå.

En enda hemlighet av Simona Ahrnstedt
För varje bok jag läser av Simona tycker jag hon utvecklas. I den här är jag otroligt imponerad av hur hon målar sina karaktärer. När de påverkar mig att vilja göra saker, då tycker jag det är bra.

Vårjakt i Rosengädda av Emma Hamberg
Mysig, trevlig, lättsmält och ändå med en allvarlig underton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar