onsdag 13 juni 2012

Vad jag gör nuförtiden

Bloggar ihjäl mig gör jag inte. Men jag läser en del. Här kommer de tre senaste.
"Livet vrålar" av Jonas Bergergård
Boken är utgiven på LL-förlaget och handlar om Torbjörn som ska fylla 40 och funderar på hur han ska leva sitt liv. Jonas har en förkärlek för de som lever sitt liv annorlunda och det gör denna Torbjörn. Boken är som en novell och jag läste den på en kväll. En bra bok som dröjer sig kvar.

Nästa bok är Denise Rudbergs andra del om Marianne Jidhoff. "Två gånger är en vana" heter den och jag måste tyvärr säga att jag blev besviken. Jag gillade ettan men nu känns det som Denise haft bråttom. Första delen av boken bygger upp en bra stämning men sedan bli upplösningen tunn. Dessutom hittar jag mängder av stavfel och det stör läsningen.

Den tredje boken är en diktbok av Gunnar Ehne. Jag har, två gånger, lagt upp "Kvällsböna" som är den vackraste dikt jag vet och i den här boken finns det fler. Många är på värmländskt mål och de tycker jag allra bäst om. "Natta va full å stjärner" heter denna samling som jag bläddrar och läser i om och om igen.

2 kommentarer:

  1. Tack för boktipsen! Jag har inte läst något av Denise Rudberg. Gillar ju deckare. Kram och ha det bra.

    SvaraRadera
  2. Ohh, massor av boktips på en gång! Men stavfel i böcker är en styggelse och fullständigt oförståeligt numer när det finns stavningsprogram. Slarvigt!

    SvaraRadera