lördag 3 maj 2014

Jag inte bara redigerar som en galning..,

...jag läser lite också.
Här kommer en liten uppdatering av några böcker jag läst den senaste tiden.

Heja, heja av Martina Haag
Jag gillar Martina. Tycker om sättet hon visar upp sig själv på och därför är hennes krönikor det jag gillar mest. De där hon sätter fingret på det där man kallar vardagsliv, som oftast inte alls är sådär som man önskar. Den här boken är som flera krönikor, alla om samma ämne: springande. 
Krönikor står oftast bäst för sig själva och  jag läste boken i ett streck, kanske var det därför jag tyckte den tappade lite ibland. Ändå var det en trevlig bok som manade till att lufsa ut i träningskläder.

Gul utanpå av Patrik Lundberg
En förväntansbok som tyvärr inte uppfyllde allt det där jag trott. Jag förstår att den resa författaren gjort genom de händelser som beskrivs, har varit omdanande men jag hittade aldrig riktigt in. Tyckte att den blir för ytlig och kanske lite för reportage-aktigt skriven. Jag hittade aldrig känslorna som jag läst att andra gjorde. Om det beror på mig eller boken, kan jag inte svara på.

Pappersstäder av John Green
När ungdomarna pratar i John Greens böcker, gör de det på det där sättet jag drömde om när jag var sexton. De uttrycker tankar och känslor med så många, välbeskrivande ord att jag storknar. Och jag älskar det. Om jag fått den här boken i min hand som tonåring hade jag förmodligen gjort precis detsamma som Margo, bara för att få beta om någon älskade mig tillräckligt. Det är en snyggt byggd bok som jag är mycket glad att jag läste.

Projekt Rosie av Graeme Simson
Don Tillman är huvudperson i den här boken. Han ska gifta sig men behöver hitta en fru först. Don har sina rutiner och de får inte rubbas men när han möter Rosie händer något. Det här är en underbar, varm historia som jag läste fort och med stor behållning.

ru av Kim Thuy
Alla Kims minnen samlas i den här boken i en salig röra. Röran är dock inte det som lyser starkast. Alla de bilder hon skapar hos mig gör att jag kommer bära med mig hennes historier under lång tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar