söndag 5 oktober 2014

En enda natt av Simona Ahrnstedt

Det fanns någon mening med att jag skulle falla in i förkylningsträsket och plötsligt stanna upp. Läsningen av En enda natt.

De tre tidigare böcker jag läst av Simona Ahrnstedt har varit historiska och kanske är det därför jag har lite svårt till en början att ta mig an boken. Jag är så väldigt ointresserad av finansvärlden att jag, under de första kapitlen, funderar över om jag kommer ta mig vidare. När jag väl blivit introducerad och får möta själva kärlekshistorien är det ingen tvekan längre. Jag är fast. Att boken är tjock är inga problem och jag kan inte sluta. För mig är en lättillgänglig text något av det bästa som finns. Vill inte behöva stanna upp för att fundera över formuleringar, utan känna drivet hela tiden. Det gör jag här och det tar inte mer än två dagar att läsa ut den.

Boken handlar om Natalia de Grip, överklassens överklass i Sverige i nutid. Född med guldsked i mun sånär som för den maktstruktur som innehas av männen i hennes närhet. Den handlar också om David, inte alls född in i samma värld men en man som, hämndlystet, kämpat sig dit. När de möts är det ingen tvekan om att de två aldrig kommer kunna ha en relation på något sätt. David hatar hennes familj och de gör detsamma, även om hatet aldrig innefattat henne. En natt tillsammans däremot, är inget som skadar.

Jag tycker den här boken visar på ett utvecklat författarskap i den mån att alla karaktärer som beskrivs är så bra gjorda. Det finns människor av alla sorter och Simona lyckas beskriva flera av dem tydligt med endast några korta meningar eller några få sammanhang. Jag gillar också de blinkningar som görs till några olika filmer, om det är medvetet eller inte kan inte jag svara på, men det roar mig när jag känner igen dem. De strukturer som beskrivs i boken gör mig upprörd och jag förfäras och undrar över om det verkligen kan vara så, vilket jag aldrig kommer få veta.

När det gäller eh, det där, ni vet, är jag möjligtvis något för pryd för vissa delar men det ligger hos mig och ingenting annat. Andra har säkerligen stor behållning av det.

Jag är så glad att det finns böcker med så här mycket och väl beskriven kärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar