måndag 24 november 2014

Btj och jag

Igår fick jag läsa lektörsomdömet om Gömd från Bibliotekstjänst. Sedan dess har faserna avlöst varandra.


  1. Ner i underjorden Jag är förmodligen den sämsta skrivaren i hela världen (författare kan jag definitivt inte kalla mig) som trots alla brister lyckats få en bok till tryck. Aldrig mer ska jag närma mig några bokstäver för att tro att de ska kunna sättas ihop till en text som någon kommer kunna läsa. 
  2. Googlandet Jag kan inte vara den enda människan i Sverige som fått ett omdöme av Btj som inte är bra. Någon måste skrivit om det. Det måste gå att hitta en människa på nätet som inte blivit positivt bedömd av Btj.
  3. Det intensiva googlandet där alla tänkbara ordkombinationer skrivs in i sökrutan Jag är den enda människan i Sverige som fått ett omdöme från Btj som inte är bra.
  4. Förbannadheten Hen fattar ingenting. Alla som arbetar som lektörer är för fina i kanten för att vilja befatta sig med annat än gammal dammig litteratur eller Nobelpristagare. 
  5. Sorgsenheten De som arbetar som lektörer är duktiga. Hen har rätt.
  6. Upp litegrann och läs ordentligt Det finns en halv positiv mening. Som jag är kanske något lite glad över. Eventuellt.
  7. Googlandet igen Det finns ingen som fått ett omdöme från Btj som inte är bra. 
  8. Googlandet där jag läser det jag hittar Det finns några som endast tar med vissa delar av lektörsomdömet när de skriver.
  9. Ner igen Alla verkar jäääääättenöjda över sina lektörsomdömen för när de är positiva köper biblioteken in deras böcker.
  10. Skammen Jag kommer aldrig mer kunna visa mig ute när jag fått ett lektörsomdöme från Btj som inte är positivt.
  11. Berättandet Jag får väl berätta för några att jag fått skiten.
  12. Peppen Tar emot åsikterna om lektörsomdömet. De som har åsikter har ändå fel.
  13. Vändningen Den där halva meningen är betydelsefull. Resten gråter jag för.
  14. Uppåt och inåt Det där andra måste jag fundera över.
  15. Framåt Jag ska göra nästa manus så mycket bättre. Så mycket snyggare och så mycket... sa jag bättre?
Nejdå, jag bryr mig inte så mycket om kritik. Om någon undrar.

Hen tyckte mycket om omslagsbilden och jag kan bara hålla med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar