måndag 10 december 2012

Den goda litteraturen

I veckor nu har jag kämpat. Böcker i varierande genre, tjocklek och språk. Böcker jag sugit på länge, som sparats för att jag så gärna velat läsa dem. Böcker som skrikit åt mig i affären."Ta med mig hem!" Så har jag gjort det. (Ja, jag har betalat dem såklart!) Böcker som passat mig. Böcker som passat eleverna. Böcker som passat skruttarna.

Men det har inte gått. Det mesta jag läst är väl tjugo sidor. Sedan har de blivit liggande uppslagna. Varje gång jag ser dem tittar jag åt andra hållet. Som om jag inte vill att de ska veta att jag sett dem. Som om jag kunde lura dem. Jag vill ju inte att de ska tro att jag inte vill läsa dem. För det vill jag.

Så i förrgår hittade jag en okänd chic-lit i en hög. Något jag fått med mig hem från skolans bokbytarbord. Som jag inte alls vill läsa. Men jag gjorde det ändå. Och nu kan jag inte sluta. Trots ointressanta yrken hos karaktärerna. Trots den banala "vi-är-tvillingar-fast-vi-vet-inte-om-det-än"-historien. Trots att jag vet hur det kommer gå.

Eller är det just därför?

Några av de böcker jag läser just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar