fredag 14 december 2012

Synopsis och research

Jag läser en del bloggar. Mest av allt läser jag författarbloggar. De tusentals skrivtips man får där är ovärderliga. Jag förkastar en del och tar till mig en del. Något jag tagit till mig är det här med att skriva synopsis och att göra ordentlig research. I somras gav jag mig ut på en resa. Memorerade känslor, dofter, platser, utsikter och avstånd. Jag har googlat. Jag har läst skönlitterärt och faktabaserat material. Har en del men blir aldrig nöjd. Det där med att skriva om platser och tider där man inte befinner sig är så oändligt mycket svårare än att "skriva där man står". Men också väldigt mycket roligare.

Jag befinner mig just nu i slutet av 1400-talet och fantiserar hejvilt kring detta. Det är, trots allt, det enda jag kan göra. Ingen vet på riktigt hur det var, vad som doftade, hur man pratade eller vilka som var där. I min värld ser det ut på ett sätt. I någon annans säkerligen helt annorlunda. Jag vill så gärna förmedla denna värld jag har inom mig. Låta mina fantasier förändras i någon annan.

Mitt skrivande startar alltid med lust. Ofta med en mening. Den biten är avklarad. Jag har kommit en bit, närmare bestämt 17 sidor eller 6512 ord. Ikväll började jag skriva synopsis. Det finns så många hål att fylla. Berättelsen finns där, men behöver benas ut. Fyllas upp och rensas. Bli vackrare och elakare. Få mer tyngd av fakta.

Det ska nog gå. Jag har lyckats skriva ett manus. Ett, som visserligen inte är färdigt, kanske inte ens läsvärt. Ändå är jag nöjd. Nu går jag ur det och in i nästa. Det ska gå. Det måste det.

1 kommentar: