lördag 19 januari 2013

50 nyanser av honom

Ja. Det är den första hela bok jag läst på flera månader. En bok jag gillade. En bok som fick mig att släcka lite för sent. Som fick mig att lägga mig mitt på dagen för att läsa. Jag får anse mig besegrad.

När den första meningen i boken är en av de största no-no:s man får lära sig på ALLA skrivkurser, då var jag tveksam. Och faktiskt så var första halvan av boken rätt taskigt skriven. Ändå fanns det något som höll mig kvar. Jag ville veta mer. Mer om Ana, mer om Christian och mer om hur de skulle bete sig mot varandra. Då menar jag inte sexuellt. Den biten är ganska uttråkande. Det blir för mycket även om jag tror att det måste finnas med för att historien ska kunna bli det den är.

Det finns massor av symbolik och annat man skulle kunna diskutera och analysera i den här boken men jag väljer att inte göra det. Ibland är en bok bara en bok. Underhållning som stimulerar, i alla fall mitt, känsloliv. Jag kommer att läsa de andra delarna också. Det är de värda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar