torsdag 8 augusti 2013

Lord Guyons dotter av Elizabeth Chadwick

Det har gått segt med läsning under andra delen av den här sommaren. Precis innan jag fick semester hade jag kommit igång och plöjde böcker med en väldig fart. Njöt av det och hittade flera jag gillade. Några jag inte gillade hittade jag också, men de lade jag bort ganska fort. Precis som jag skrivit tidigare hade jag bestämt mig för att bara njutningsläsa. Det har jag gjort också, men det har varit trögt. Kanske beror det på att jag själv skrivit så mycket och därför ofta befunnit mig i den världen och med de karaktärerna. Jag har, flera gånger, kommit på mig själv att jämföra det jag läser med det jag skriver. Vänt på formuleringar och kommit på nya vändningar. Positivt, visserligen, men jag saknar avslappningen som infaller när man läser och försvinner in i texten.

Nu har jag ändå läst ut en bok Lord Guyons dotter av Elizabeth Chadwick. När den här boken kom ut, 1991, var jag tretton år. Jag läste allt jag kom över men nu i efterhand inser jag att jag missat mycket. Den romantiska genren, eller den historiska, lockade aldrig. Det är först under det senaste året jag hittat dit, med hjälp av Simona Ahrnstedt. Jag är lite glad över att jag har så mycket kvar. Den här boken ingår i en serie och är del två. Jag har inte läst den första men det spelade ingen roll. Året är 1126 och historien handlar om Adam de Lacey, en riddare som återvänder hem efter att varit ute och slagits. Där möter han sin styvsyster, Heulwen, som just är i färd att gifta sig med en man Adam hatar, Warrin de Mortimer. Adam och Heulwen har alltid dragits till varandra och nu blir det allvar.

Det finns mycket i den här historien jag gillar, miljön, hur driven berättelsen är och det faktum att relationen mellan Adam och Heulwen får ta stor plats. Jag har inte velat lägga bort den även om jag inte heller känt någon längtan efter att läsa när jag inte kunnat. En hygglig underhållning, helt enkelt.

Det jag inte gillar är det faktum att författaren skriver in för mycket "fakta-kunskaper". Mycket av det som beskrivs hade jag själv kunnat räkna ut vad det var om jag bara fått chansen. Inget som jag brydde mig mycket om, men ändå lade jag märke till det.

Nu ska jag tvinga mig att välja en ny bok så att jag kanske kan få till några riktigt bra läsar-nätter innan jag börjar jobba igen.

1 kommentar:

  1. Barnbruden och Bröllopstunikan är bättre, det håller jag med om ;-)

    SvaraRadera