måndag 18 mars 2013

Böckerna och jag

Ingen har väl undgått att jag är lite intresserad av böcker. Att jag läser några ibland. Att jag köper några ibland. Att jag kan tänkas prata om böcker. Att jag läser lite om böcker. Detta har medfört att jag, den senaste tiden, ramlat in i två bokcirklar. En på nätet och en i det riktiga livet. När jag träffade de som är med i den senaste började vi prata om böcker man gillar. Sådana man läst och fastnat för. Och då kommer man plötsligt knappt på en enda. Det är som om huvudet raderat allt man läst och när man till slut trycker fram något så är det en av de absolut bästa. Det är allt.

När jag kom hem den där kvällen började jag fundera. Kollade i bokhyllan och letade lite i minnet. Plötsligt dyker det upp massor av titlar jag kommer ihåg. Sådana där böcker som fastnat. En del av dem kan jag i princip citera ur.

För er som vill ha lite tips på läsning har jag gjort en lista nu. Det här är böcker jag gillat. Några har jag läst nyligen, några läste jag för tio år sedan. Gemensamt för dem är att så fort jag tänker på dem kommer den där känslan. Ni vet: "Åhhhh, den tyckte jag om!" Så. Här är den:

  • Jonathan Tropper- Sju jävligt långa dagar och Konsten att tala med en änkling Roligt och dråpligt i en underbar blandning. Jag skrattade högt flera gånger.
  • Johanna Thydell- Det fattas en tärning och I taket lyser stjärnorna Insikstfullt, vackert och ärligt om hur det är att vara ung.
  • Jenny Jägerfeld- Här ligger jag och blöder Annorlunda berättelse med ett språk som inte släpper taget.
  • Sofi Oksanen- Utrensning Gjorde ibland fysiskt ont att läsa. Målande och "tät" rakt igenom.
  • Malin Persson Giolito- Bara ett barn Ytterligare en bok som gör ont. Tyvärr tror jag att det som beskrivs ibland är sant.
  • Viveca Lärn- Livet på marken är inte lika lätt En bok jag bara har en känsla för. Vacker och varm.
  • Manne Fgerlind- Berg har inga rötter En karg bok där jag vet att många retar sig på huvudkaraktären. Dock inte jag. En annan bild av åldrande.
  • Kerstin Torvall- När man skjuter arbetare Det där med att inte passa in, att inte ha någon talan på grund av vem man är och var man kommer ifrån.
  • Lena Einhorn- Ninas resa Jag kommer faktiskt inte ihåg så mycket av denna. Bara "Åhhhh!"
  • Vibeke Olsson- Molnfri bombnatt Den bok som oftast dyker upp i mitt huvud när man pratar favoritböcker. Påminner om att alla är formbara, och att det inte alltid är av illvilja. Och så styrkan i att lita till sitt eget huvud.
  • John O'Farrell- Mannen som glömde sin fru Ytterligare en gapskrattsbok. Men också med sorg. Och lycka.
  • Varg Gyllander- Bara betydelsefulla dör Okej, en deckare på listan. Lagom läskig. Bra intrig.

1 kommentar:

  1. Den här listan måste jag nog skriva ut och ha med mig när jag ska låna böcker. Molnfri bombnatt ÄR nog min favoritbok. Om det inte är Utrensning. Hm... jämnt lopp?

    SvaraRadera