onsdag 24 april 2013

Bloggdalas bokcirkel -Överenskommelser

Ja, ni har rätt. Jag har läst den här boken förut. Det var i somras och jag tror mig minnas att det jag skrev var kort och koncist. Ungefär att jag älskade den. Nu har jag läst den igen och jag känner detsamma. Den här gången tänkte jag berätta lite varför.

Först: Överenskommelser av Simona Ahrnstedt utspelar sig i slutet av 1800-talet. Den handlar om Beatrice Löwenström som lever med sin farbror och hans familj. De har tagit hand om henne eftersom hennes föräldrar inte finns i livet längre. I familjen finns en dotter, Sofia, som är bästa vän med Beatrice. Där finns också en son, Edward. Redan i första kapitlet möter Beatrice Seth Hammerstaal och deras intresse för varandra tar fart. Vi får sedan följa kärlekshistoriens med- och motgångar genom hela boken.

Det som överraskade mig första gången jag läste var Simonas sätt att använda språket. Det är målande på ett sätt jag inte förväntat mig av denna genre. Ja, jag var fördomsfull. Jag är glad att jag blev överraskad på det här sättet. Man märker tydligt att det har arbetats med språket och man har lyckats. Det är välskrivet och även om beskrivningarna ibland är något långa, i min smak, läser jag dem och njuter av dem.

Tempot i boken är högt. För mig brukar miljöbeskrivningar vara lika med långsamt tempo, men här stämmer det inte. Det händer saker hela tiden. Ibland är det händelser som får mig att tappa andan av förskräckelse eller förälskelse. Ibland är det tankar som driver framåt. Jag blir inte uttråkad.

Jag kan inte heller bortse från att det är underbart att svepas med i något som ligger rätt långt bort ifrån villa, jobb, barn och middagsdisk. Jag kan glömma för ett tag var jag är. Det är skönt. För några år sedan hade jag nog viftat bort en sådan här bok eftersom den är så tydligt stereotyp i karaktärer och miljöer. Det var inte riktigt okej att gilla sådant. Nu välkomnar jag det med glädje.

Det finns saker jag upptäckte den här gången som jag kanske inte gillar lika mycket. Slutet till exempel. Man hade kunnat skala bort en del av det som händer och beskrivs. För att inte avslöja för er vad som händer kan jag inte skriva mer än så. Men det blev mer som en extra epilog förutom den som redan finns.

Det andra jag inte gillade har jag glömt, fast jag vet att jag tänkte på något när jag precis läst ut den. Eftersom jag redan glömt det var det nog inte så farligt.

Jag kan inte göra annat än att rekommendera den. Åtminstone om man är ute efter lite flykt från diskbänken.

6 kommentarer:

  1. Vad roligt att läsa! *ler* Och så olika vi tycker.. Trots att vi båda läser en massa och tycker om det skrivna språket.. Jag lägger ut min i morgon (min recension) och kanske återkommer jag här i kommentarer..

    SvaraRadera
  2. Du är duktig på att skriva recensioner! Härligt att läsa. Lägger ut min imorgon så får vi diskutera mer då. Kram

    SvaraRadera
  3. BRA skrivet. Så lika vi tyckte om boken! Lägger ut min recension imorgon.

    SvaraRadera
  4. Jahapp - här var jag igen. :) Och tack för din kommentar inne hos mig. För visst är det så: att man faktiskt inte borde läsa vidare i böcker som inte bringar en njutning! DET har jag haft otroligt svårt för att lära mig.

    Jag blev ju som skrivet väldigt förvånad över min egna starka reaktion mot boken. Har funderat en hel del över anledningen. Hur nyttigt som helst. Men så kom jag fram till att den påminde alltför mycket om Sigge Stark:s "Allersromanböcker".. Där var också hjältinnan alltid bländande vacker till exempel. I de klassiska böckerna, som Austen, beskrivs nästan aldrig hjältinnan som bländande vacker, eller med vackra kläder. Där är det oftast hennes "wittyness" som står i centrum. En betydande skillnad, i alla fall för mig..

    Hoppas du får en fin helg! Kram

    SvaraRadera
  5. Jag har äntligen recenserat jag med... Och det vi båda tycker om är språket, det tyckte jag var helt OK. Jag hade bara önskat något mer fantasifullt och inte så stereotypiskt. Den tilltalar mig inte alls, jag ser inget romantiskt alls i den... Men så är jag inte så romantiskt lagd heller, det kan ju ha med saken att göra...

    SvaraRadera
  6. Bra val av bok! :)
    Den gav även mig en stor läsupplevelse! Och jag uppskattade också att tempot var högt. Det krävs nog i den här typen av roman, när allt annat går så långsamt och försiktigt fram.
    Att läsa den här romanen förde mig verkligen tillbaka i tiden, till en helt annan plats och det uppskattade jag mycket!

    SvaraRadera