fredag 10 maj 2013

En bra bok

Jag läser just nu Moderspassion av MajGull Axelsson. Den är fantastiskt skriven. Språket är av den där sorten jag avundas. Den där sorten som gör att jag tänker lägga ner mitt eget skrivande eftersom det aldrig kommer kunna bli så där. Berättelsen driver framåt och intrigen är grundligt utformad. Karaktärerna är tydligt utarbetade och man lär känna dem direkt. En mycket bra bok. Men.

Något gör att jag inte längtar efter att gå och lägga mig och läsa. Att jag inte har det där suget efter att veta vad som ska hända. Jag tänker inte på boken under dagarna och skulle jag beskriva den vet jag inte riktigt vad jag skulle säga. Än så länge har jag läst en tredjedel. Det går lätt att komma framåt men innehållet väcker inga funderingar alls. Ändå förstår jag att det är just vad författaren vill.

Jag skulle förmodligen hålla med vem som helst om att det här är en bra bok. Ändå betyder den ingenting för mig. Ska bli spännande att se om jag ändrar mig senare i boken. Jag återkommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar