torsdag 14 februari 2013

Hurra?

Idag kom ett förslag. Och jag undrar lite hur det var tänkt.

" Jag vet! Vi gör tvärtemot vad alla lärare vill. Ger dem lite mer administrativa uppgifter och ser till att de får pressa sina elever med fler prov. Så låter vi dem sätta betyg även på de yngre eleverna. Det gör vi. Så blir det lite debatt och alla som håller med oss kommer att se att nu vill vi minsann ha hårda tag!"

Jag gillar att ge mina elever prov ibland. Men ett prov är så mycket mer än att kryssa i rätt svarsalternativ. Ett prov kan vara att få ta fram sina texter och lyfta det man tycker är viktigast. I en bild. I ett samtal. Eller en text. Ett prov kan också vara att spela upp en teater eller att få visa något för någon annan. Dessutom kan elever visa samma kunskaper på olika sätt.Nu ska vi få fler nationella prov. Som har mycket tydliga instruktioner hur de ska genomföras.

Jag har gillat de skriftliga omdömena. Tyckt de fått oss, lärare i de yngre åldrarna, att bedöma eleverna mer professionellt. Både föräldrar och elever vet nu vad jag förväntar mig av dem, vad de kan och vad de behöver utveckla. Det kan vara bara jag som utvecklats så, men jag tror inte det. Nu ska vi sätta betyg.

Läxor ger jag sällan. När jag gjorde det, för några år sedan, var de ofta illa genomtänkta, kom tillbaka från mindre än hälften av eleverna och dessutom kunde jag ibland se att någon annan fyllt i dem. Det finns bra läxor men de där slentrianmässiga som har som enda syfte att vara just läxa, de kan man slopa. Nu ska vi ge fler läxor. Eftersom eleverna behöver bli bättre.

Mitt i allt detta har ett annat förslag lagts fram för några månader sedan. Nej förresten, jag tror till och med det var ett löfte. Den administrativa bördan ska minskas för lärare.

Just nu känns det där jobbet jag älskar, att få undervisa och hjälpa elever framåt i sin utveckling av de förmågor som läroplanen beskriver, med hjälp av utmanande och roliga lektioner långt bort.

Kanske har jag fel. Tyvärr tror jag inte det.

1 kommentar:

  1. Betyg i trean och fler nationella prov är fel på så många plan. Var vansinnigt arg och besviken igår. Bättre att ha kvar IUP i de yngre åldrarna, i en bantad form och sätta betyg på de äldre. Om ens.

    SvaraRadera