tisdag 12 februari 2013

Tankar om tankar

Gör ni också så? Kommer ihåg saker ni sagt för länge sedan. Sådant där som man inte är säker på hur det landade. Sådant där som man är säker på att man sårade med.

Jag gör det. Fortfarande kommer jag ihåg kommentaren jag sade till min klasskompis i nian. Den där som helt säkert sårade. Som jag bara sa för att min osäkerhet var så stor. Jag undrar ibland om han kommer ihåg. Eller om han ens hörde. Förhoppningsvis har han ingen aning.

Eller saker man uttrycker på nätet. I kommentarer eller inlägg. En del av dem förföljer mig. Jag är ingen oskyldig ängel men om jag ska säga något till någon vill jag göra det på riktigt. Så att man kan prata klart och få förklara sig ordentligt.

Ibland tänker jag att jag överskattar mina ords betydelse. Att det jag säger ändå går obemärkt förbi. I nästa sekund är jag övertygad om att det inte är så.

Är andra så här? Eller är det bara jag?

5 kommentarer:

  1. Du...jag är precis likadan.
    Och det är inte helt hälsosamt.
    Jag råkade flamsa och skämta om en kompis hund för några dagar sedan. På fejjan. Och visste inte att hon lade ut bilden för att hon tagit bort honom samma dag. Så jag bad om ursäkt hundra gånger, skickade en ursäkt med B (som skulle dit) och skrev slutligen ett helt blogginlägg med ursäkter som jag skickade dit.
    Knäpp man ä.
    Ja, går man folk förbi eller går man dem på nerverna...?
    Äh, kram på bästa dig

    SvaraRadera
  2. Det är alldeles för många som inte reflekterar alls över vad deras ord gör med andra människor så att vara medveten om sina ords makt kan nog aldrig vara fel.

    SvaraRadera
  3. Samma här. Och det r svårt att vara ironisk eller skämtsam i skrift. Men jag funderar också på saker jag sagt till folk för 100 år sen eller igår.

    SvaraRadera
  4. Usch ja, jag kommer ihåg saker jag sa på lågstadiet. Tala om egocentrisk som tror att de kommentarerna har betydelse fortfarande. ;) Men jag kan inte låta bli att tänka på det.

    SvaraRadera
  5. Ja.Jag är precis likadan....

    SvaraRadera