fredag 7 juni 2013

De skandalösa av Simona Ahrnstedt

Under helgen som gick var jag på kurs för Simona Ahrnstedt. Det handlade om att skriva romance-böcker. En helg som gav mig inspirerande idéer, nya insikter och massor av skrivlust. Det gav dessutom ett jävlaranamma: jag kan också skriva en bok och jag kan göra det bra!
Innan jag åkte hade jag läst Simonas böcker och läst hennes blogg. Jag hade en sådan där känsla i kroppen av att jag förmodligen skulle gilla henne, en sådan där känsla man har men aldrig kan vara säker på. Det jag fick se under helgen stämde in på min känsla. Jag gillar att hon bjuder på sig själv och att hon är så noggrann i sitt skrivande. Att hon inte gör avkall  på det hon gillar även om det anses som "sämre" att skriva den här typen av böcker.  Själv är jag sugen på att skriva en och den historia som finns i mitt huvud väntar nu på att präntas ner. Snart. Snart.

När jag skulle gå till mitt tåg på söndagen gick jag, som vanligt, åt fel håll. Som tur var eftersom jag då fick syn på en bokhandel och knallade in där. I hyllan, nyss upplockad, stod De skandalösa, Simonas tredje bok som inte skulle komma ut förrän några dagar senare. Självklart köpte jag den och började läsa på tåget.

De skandalösa handlar om Magdalena Swärd som står på ruinens brant. Hon bor, tillsammans med sin piga Beata, i en nedgången lägenhet och de har inga pengar kvar. Den handlar också om Gabriel Gripklo, mannen som fått ärva sin familjs tillgångar, och skulder. Mannen med ett rykte ingen människa skulle vilja ha.

När Gabriel måste välja sig en fru kommer Magdalena till hans slott som förkläde åt en av de ungmöer han förväntas välja. De ogillar varandra direkt men efter en vadslagning kommer de att ingå ett avtal. Och där börjar deras historia.

Den här boken är annorlunda än Simonas två första böcker. Den är stillsammare på ett plan men också hetsigare på ett annat. I stort sett hela berättelsen utspelar sig på slottet och det blir därför relationen som får allt större utrymme. Jag tycker om de sprakande dialogerna och de snabba kasten mellan Magdalena och Gabriel. Jag tycker också om de andra relationer som utspelas. De får inte lika stort utrymme, men de fastnar i mig. De får mig att fundera över svårigheterna att hantera en relation då, och nu.

Vad jag har svårt för är att se Gabriel framför mig. Jag vill gärna känna som huvudpersonen gör men har svårt för att se kravatter, långt hår i tofs och långa strumpor som snyggt. Därför försöker jag låta bli att se dessa saker.

Det som gör lite ont i mig är att det finns en del stavfel. Några ord verkar ha ramlat bort och jag får läsa om vissa meningar för att förstå. Det gör ont eftersom jag vet att Simona arbetar hårt. Hon är noggrann men i redigeringsprocessen har man tyvärr missat några saker. Historien är bra men jag tappar i fart när det händer.

Det tog mig tre dagar att läsa ut boken. Som alltid när man läst en bok man fastnar i blir man besviken när det är slut. Jag vill ha mer. Nu får jag inte det men de personer som jag umgåtts med under dessa dagar kommer stanna kvar länge. Jag har återigen fått läsa en bok som gett mig en upplevelse av värme. Och värmen är precis det jag vill ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar