lördag 15 juni 2013

Saknaden

Det kan också vara så att jag fick tre mail från Skolverket igår för att de skickat någon sorts spion som sett hur illa det är ställt. Igår var jag tröttare än tröttast. Idag är jag döden itself.

Det handlar om så mycket mer än att arbeta hårt som lärare. Det handlar också om att arbeta hårt för att anknyta känslomässigt lagom mycket till sina elever. Det handlar också om att man blir väldigt ledsen när man vet att man inte ska träffa dem på samma sätt till hösten. Visst, vi kommer vara i samma byggnad men inte i samma klassrum. Jag kommer inte kunna tjafsa, skratta och skoja med dem mer , på samma sätt. Jag kommer inte kunna tröttna på deras tjat. De kommer inte kunna tröttna på mitt. Jag kommer inte kunna sätta mig bredvid dem när jag ser något i deras ögon. Jag kommer inte kunna lägga min hand på deras axlar för att få dem tysta. Den där klassrumsrelationen man har, den är så mycket mer än ett jobb. Och när man slagits ihop i tre år, då känns det i hjärtat.

Jag kommer sakna dem.

1 kommentar:

  1. Ja, det måste vara jobbigt som lärare. När sonen hade skolavsl i fre bad fröken om att vi föräldrar INTE skulle komma till skolan innan för hon ville ha den stunden med barnen själv. Efter 2 år så var det ju dags att bryta upp fr dem, de börjar ju högstadiet till hösten.
    Jag kan tänka mig att det är jobbigt att börja om med ny klass, lära känna dom o sen dags för uppbrott igen..
    ha en bra dag!!

    SvaraRadera