tisdag 11 juni 2013

Frejas frågor om sommarläsning

 

Freja som är med i samma bokcirkel som jag, har taggat mig för att svara på några frågor om sommarläsning. Jag har, just nu, dåligt med ork till att läsa men det kommer snart att ändras.

1. Vilka 5 böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar?
Jag har, som vanligt, flera påbörjade böcker på mitt nattduksbord. En av dem är Älskade fascism av Henrik Arnstad. Jag skräms av den men känner att det är ett måste med tanke på hur samhället håller på att utvecklas.
En annan bok som jag tänker inhandla är Det enda rätta av Susanne Boll. Jag har läst början av den på (men Gud! Nu har jag glömt vad det heter, där man kan provläsa lite ur aktuella böcker) nätet och är sugen.
Jag var ju på romancekurs nyss och behöver bevandra mig mera i genren med tanke på att det är en sådan historia som börjar ta form i mitt huvud. Flera författare finns i mina anteckningar som ligger alldeles för långt bort ( ca fem meter) för att jag ska orka gå och hämta dem.
Sedan MÅSTE jag inget mer. Jag tänker, precis som jag brukar, gå på lust. Läsa skräp när jag vill, läsa annat när jag vill. Botanisera på biblioteket och i boklådor och kanske på loppis. Läsa ut det jag gillar och förkasta det jag inte gillar.

2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?
Precis som Freja så kämpar jag med Rövarbruden. Hittar inte intresset och flytet. Får väl se om jag tar mig igenom den.

3. Var är bästa stället att läsa i sommar?
Jag läser helst i sängen. Året om.

4. Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer att läsa någonstans?
Ute när skruttarna är där, inne i sängen när de är där.

5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?
Helt omöjligt att svara på. Eftersom jag inte vet vad jag ramlar över så är chanserna goda att det blir flera nya författare.

6. Vilken bok borde ALLA läsa i sommar?
Alla borde läsa någon bok. Något de mår bra av och kan försvinna i en stund. Något som gör att man får en läsupplevelse som sitter kvar i kroppen även när boken är stängd.

7. Strand eller hängmatta?
Hängmatta, det är så svårt att koncentrera sig på något annat än ljud och skruttar på stranden.

 8. Deckare eller roman?
Alla som känner mig vet att jag blir så rädd för deckare att jag helst låter bli. Men när jag läser dem så tycker jag det är bra underhållning. Så roman.

9. Favoritgenre?
Just nu gillar jag romance. Eller relationsromaner.

10. Tagga 3 andra!
Jag skulle gärna veta vad Åsa Lundqvist läser i sommar. Och vad Asta läser. Och sedan lämnar jag öppet om någon annan skulle vara sugen.

2 kommentarer:

  1. Jag har nyss läst ut "Face the fear" av Koontz. Jag gissade slutet redan i början. BAH! Men annars läser jag Sylwia Browns "Insikt". Den tycker jag alla borde läsa. Och Ozzy Osbournes självbiografi. Och en hel del annat.

    SvaraRadera
  2. Åh jag läser ju inget längre. Det är skandal.

    SvaraRadera