söndag 4 mars 2012

En jag behåller

Jag gillar identifiering när jag läser. Av någon anledning är det just det jag känner när jag läser "Här ligger jag och blöder" av Jenny Jägerfeld. Inte för att jag är sexton år. Inte för att jag klär eller någonsin har klätt mig avvikande. Inte för att min mamma är annorlunda. Utan för att jag känner igen känslan av ungdomsutanförskap. Jag tror att det är mer ovanligt att inte känna sig konstig och oförstådd i ungdomen och den där känslan är så lätt att hitta tillbaka till. Texten är direkt och det svider till några gånger, rätt rejält. Det är en sådan där bok som får stå kvar i hyllan och bli omtyckt.

2 kommentarer:

  1. Å boktips. Det gillar jag. Jag vill också känna igen mig när jag läser.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också att det är ett måste med identifikation. Men ibland sker det med helt oväntade karaktärer.

    SvaraRadera